پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 02
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۶
«تیتر ۲۰» بررسی می‌کند: 
فعالیت شرکت های دانش بنیان برای تامین نیاز واحدهای فولادی در سال های اخیر رو به افزایش است و حتی در کنار آن نیز خود شرکت های فولادی با راه اندازی شرکت هایی در زیر مجموعه خود به صورت مستقیم به سمت تولید محصولات فناورانه رفته اند، اما این در حالی است که پویایی شرکت های دانش بنیانی نیازمند تجاری سازی محصولات تولیدی آنها است. حالا فولاد مبارکه این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است. 
کد خبر: ۶۸۶۶۷

تیتر 20-  تشدید تحریم ها علیه کشور در سال های گذشته واردات تجهیزات و تکنولوژی ها را سخت و محدود کرد. از سوی دیگر رشد قیمت ارز نیز دلیل دیگری برای این سختی بود، زیرا واحدهای تولیدی با افزایش هزینه های ارزی خود برای واردات تکنولوژی و قطعات همراه بودند که که این موضوع بر سوددهی و حتی تامین سرمایه مورد نیاز برای اجرای طرح های توسعه ای اثر گذار بود. 


در این بین بخش معدن و صنایع معدنی کشور سیاست استفاده از توان داخلی و بومی سازی دانش فنی را در دستور کار خود قرار داد تا بتواند عمده نیازهای خود در این بخش را با استفاده از بومی سازی و دانش داخلی تامین کند. 


اما در گام اول واحدهای معدنی و فولادی به سمت شناسایی نیازهای خود رفتنند. در سویی دیگر شرکت های دانش بنیان نیز وارد میدان شده و برای تامین این نیازها اعلام آمادگی کردند. 


نکته پنهان درباره  این موضوع آن بود که این پتانسیل در کشور وجود داشته اما شاید تا به این زمان آن طور که باید مورد توجه مدیران و مجموعه ها قرار نگرفته بود. 
شرکت های فولادی برای کاهش هزینه های خود و همچنین زمان به سراغ همکاری با شرکت های دانش بنیان رفتند و در همان سال اول شاهد صرفه جویی های ارزی بسیاری بودیم. 


اما  کم کم این سیاست رو به افزایش رفت و شرکت های فولادی علاوه بر توسعه همکاری با شرکت های دانش بنیان، این مجموعه ها با افزایش بودجه واحدهای تحقیق و توسعه خود نیز در این زمینه وارد فعالیت شدند. 


درواقع با گذر زمان علاوه بر افزایش همکاری ها با شرکت های دانش بنیان، مجموعه های فولادی خود وارد  میدان شده تلاش کردند تا برخی از تجهیزات و تکنولوژی های مورد نیاز خود را در داخل مجموعه بومی سازی کنند. 


در این بین مجموعه فولاد مبارکه به عنوان بازیگر اصلی صنعت فولاد کشور، استفاده از توان داخلی را در دستور کار خود قرار داد و در این مسیر توانست به نتایج بسیار خوبی دست پیدا کند. 


در همین زمینه و تا زمستان 1402، ۸۰۰ قطعه‌، تجهیز و مواد اولیه بومی‌سازی شده به ثبت رسید که این میزان با برنامه تعریف شده همخوانی داشته و در کنار آن ۹ میلیون یورو برای فولاد مبارکه کاهش هزینه را به همراه داشت. این صرفه جویی ارزی بی شک راهی طرح های توسعه ای شده است که در ارتقای جایگاه فولاد مبارکه بسیار موثر خواهد بود.


اما فولاد مبارکه تنها به همکاری با شرکت های دانش بنیان بسنده نکرد و به سراغ ایجاد شرکتی در این زمینه رفت. ایجاد شرکت پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه از اقداماتی بود که در زمینه بومی سازی تجهیزات و نیازهای تکنولوژیک این مجموعه حائز اهمیت بود.


 البته تنها هدف نهایی تامین نیاز مجموعه نبود، بلکه در بخشی دیگر توانمندی فولاد مبارکه در ساخت قطعات و تجهیزات می تواند درآمدزایی نیز به همراه داشته و حتی وارد بازارهای صادراتی این بخش شود. 


نکته مهم برای موفقیت در این زمینه تجاری سازی محصولات دانش بنیان است. یعنی مجموعه پشتیبانی و توسعه فناوری و نوآوری فولاد مبارکه باید تجاری سازی محصولات خود را در اولویت قرار داده و در این مسیر حرکت کند. 


فولاد مبارکه به کمک این شرکت به سمت جذب ایده های فناورانه می رود که می توانند بخشی از نیاز کشور را تامین و در فاز بعدی با تجاری سازی محصول خود، صادرات را هم در دستور کار داشته باشند. 


در چنین مسیری تامین نیاز داخلی منجر به خلق ارزش بیشتر برای کشور خواهد شد. یعنی فولاد مبارکه علاوه بر حمایت از طرح های نوین و سرمایه گذاری برای اجرای آنها، با ایجاد این شرکت در تلاش است تا محصولات تولیدی تجاری سازی شود. 


فراموش نکنیم یکی از راهکارهای حمایت از شرکت های دانش بنیان تجاری سازی محصولات آنها است که می تواند دروازه ای برای ورود به همکاری های خارجی باشد. 


حال فولاد مبارکه با توجه به حضور گسترده و خوبی که در بازارهای جهانی دارد می تواند با استفاده از این ظرفیت ، ارتباط خود با شرکت های دانش بنیان را افزایش داده و به سمت تجاری سازی محصولات این بخش برود. 


درواقع با نگاهی به عملکرد فولاد مبارکه شاهد هستیم این مجموعه تنها بر تولید فولاد متمرکز نیست بلکه تلاش بر آن دارد تا در تمامی حوزه های دخیل در توسعه اقتصادی حضور درخشانی داشته باشد. به عنوان مثال با توسعه این همکاری و همچنین تمرکز بر تجاری ، موجب اشتغالزایی در شرکت های دانش بنیان و... خواهد شد. از سویی دیگر تجاری سازی این محصولات و همچنین صادرات آنها می تواند بر افزایش درآمدهای غیر نفتی اثر گذار باشد. 


اما شاید بیش از هر موضوع دیگری، توانمندی فولاد مبارکه در این حمایت و همچنین تجاری سازی قابل رویت باشد. فولاد مبارکه در بخش های مختلف پروژه های خود را با موفقیت طی کرده است و همین موضوع باعث شده تا به سمت خلق ارزش بیشتر بروند.


 درواقع فولاد مبارکه امروز در مسیر توسعه ای قرار گرفته است که با حداکثر توان خود در حرکت بوده تا بتواند میزان بهره وری را افزایش دهد.

 
چنین برنامه هایی از سوی فولاد مبارکه، باعث افزایش حمایت سهامداران از «فولاد» خواهد شد، زیرا چشم انداز فعالیت های این مجموعه به صورتی است که در سال های آتی حرف اول را در تامین نیاز صنعتی کشور و همچنین صادرات غیر نفتی خواهد زد. 

 

ارسال نظرات
موضوعات روز